Sidor

tisdag, november 13

Hemlisfrågor.

Då var det dags igen för hemlisrundan. Denna gång med tema jul.

Vilka färger gillar du?
Jag gillar de flesta färger, men just nu är mina fovorit färger orange, brun, lila och senapsgult. Nu till jul får man väl säga röd.

Har du barn?
Jag har två barn, en dotter på 4 och en son på 1.

Pojk och flickfärger eller unisex?
Jag gillar unisex kläder men gillar att klä min dotter i klänning.

Retro eller inte?
Både och.

Vilka tyger syr du helst i?
Jag syr helst i velour, trikå och snygga bomullstyger.

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Jag verkligen avskyr krossad velour. Finns inget fulare!!! Är inte heller så förtjust i lack och ryschrysch.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Det har blivit mest till barn den sista tiden.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Kläder. Lite väskor och annat smått och gott.

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Syr mest efter egenritade mönster. Syr även efter mönster.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Det händer att jag köper några sömnadstidningar, men det är inte ofta.

Hur länge har du sytt?
Jag har sytt så länge jag kan minnas fast när jag började gymnasiet 1994 läste jag textil och design. Det blev lite mer då. Efter det blev det vidare på textillärar utb. och nu arbetar jag som textillärare. Har fördelen att ha ett arbete som är min hobby!!!

Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Ibland är jag en avancerad sömmerska men ibland känner jag mig som en nybörjare eftersom det fortfarnade finns så mycket mer att lära sig.

Favoritgodis?
Jag är en sucker för lösgodis!!!! Nu till juletider så glider en och annan ischoklad ner. Mums!!

Musiksmak?
Gillar det mesta, just nu gärna svenska talanger som Lasse W, Kent. Skulle gärna vilja ha Roger Pontare´s grabbs skiva. Kommer inte på vad han heter. Men han är grym.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Nope, men det kliar när jag har på stickiga ullvantar

Annan hobby?
Jag älskar att virka och göra smycken. ´

Samlar du på något?
Frågar ni min man så samlar jag på allt skit. Enligt mig själv inget. Vill gärna ha något att samla på. Förutom tyg då.

Kaffe eller te?
Både och. Men gärna starkt kaffe.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Hellre lite retro än topp modernt.

Vintage/Romantiskt?
Måste jag välja mellan de två så får det bli vintage.

Nytt eller doredo?
Både och.

Plast eller naturmaterial?
Det beror på i vilket sammanhang.

Pastell eller färgglatt?
Inget pastelligt här inte. Massor av färg!!!

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Har både och.

3 kommentarer:

elapela sa...

Pontares son heter Vincent. Han är från Ramsele. Jag är från Junsele, i min ungdoms glans kände jag hans kusin. När jag glänste lite mindre kände jag hans nuvarande basist och idag känner jag inte en jävel...

Majtjho sa...

Haha, du är för go du Elin. Men du känner ju mig, fast jag är inte basist eller sångare. Vilket är kanske tur det. Puss på dig.

Anonym sa...

Hej!
Jag vill bara tacka dig så mycket för att du utsett min blogg till "Veckans blogg" ...jag blir riktigt rörd och känner mig väldigt hedrad!! Fick reda på detta tack vare mannagryn som skrev en kommentar inne hos mitt....TACK än en gång...jag blir så glad!!!
Måste också tillägga att dina kläder är helt underbara...så mycket färg och så kreativt!!!
Kram