Sidor

måndag, januari 11

Vinterland

Nu har vi åter kommit hem efter en liten resa, denna gång uppe i fjällen. Vi var i Sälen och åkte skidor. Helt underbart. Man saknar verkligen vintern, den riktiga vintern inte den kaosartade som finns här nere i skåne. Utan en fin vit vinter med knarrande snö. Åh, så fint.




Vi hade väldigt kallt, det låg mellan 20-30 graden kyla. Det jämnade ut sig med att solen lyste på en klar blå himmel och att det var helt vindstilla.
Dottern åkte utför som bara den medans lillkillen mest gick runt och pep. Han ville bara åka snowracer och inget annat.



Jag däremot får inte åka utför alls. Råkade ut för en skidolycka -97 och gjorde den förhoppningsvis sista operationen i sommras så jag fick nöja mig med längdåkning. Men med fina spår och trevligt sällskap så gjorde det mig inget.
Idag så började verkligeheten igen men en härlig skånsk svinkall dag. -2 kan kännas som -20. Men fortare än vi anar så kommer våren.

2 kommentarer:

Hello sa...

Åh, jag har aldrig frusit så mycket som de åren jag bodde i Skåne. Jag skulle nästan kunna säga att +12 också kan kännas som -20 där nere hos er ;) Men nu har ni väl också snö i alla fall?

Härliga bilder du bjuder på! Även om jag inte är avis på kombinationen skidbacke och -20! Vi brukar åka i mars. Då brukar det vara mellan 0 och -5 och sol. Helt perfekt. Men då åker vi i Funäs istället för i Sälen. Liiiite långt från Skåne dock...

Majtjho sa...

Jag håller med dig att det kan kännas som många mer minus grader här nere. Det är den kalla fuktiga vinden som ställer till det.
Sälen är lagom avstånd för vår del, hade även jag velat åka lite senare men som lärare blir man lite bunden på när man kan ha semester.