Sidor

måndag, maj 28

Sugen på att virka?

Så blev filten överlämnad till den nya familjemedlemen. Filten är virkad i sicksackränder. Väldigt roligat att göra, blev lite sugen på det efter alla fina bilder som Alicia Paulson hade på Flickr. Denna är gjord i fasta maskor men man kan om man vill nog göra det i stoplpar eller halvstolpar. Det går få mycket fortare men blir inte alls lika tätt.




Filten är stor nog till barnvagnen eller vaggan. Är sugen på att göra ett till vår säng, men gud vilket jobb. Vet inte heller vilka färger jag skulle göra den i. Får bli ett senare projekt.




För er som är sugen så kommer här en liten beskrivning.:

Lägg upp det antal luftmaskor som är delbart med 14 + 1 m, 2 lm, vänd.

VARV 1: 1 fm i 3:e m, * 5 fm, hoppa över 3 lm, 5 fm, 3 fm i nästa lm. Upprepa från * men sluta med 2 fm i sista lm sitället för 3.

VARV 2: 1 lm, 1 fm i 1:a m, * 5 fm, hoppa över 2 fm, 5 fm, 3 fm i nästa m. Upprepa från * men sluta med 2 fm i vändlm.

Upprepa varv 2 och virka det antal varv du vill ha varje färg. Jag har virkat två varv av varje färg. Vill man ha hjälp med färg randningen finns det här.

En annan beskrivning till en ripple finns hos Lisa.

Lycka till.

4 kommentarer:

josephine sa...

Nämen så fin!!!! Gah, jag måste försöka igen!!! Åh, gud så sugen jag är på en liten till när jag läste om din systers flicka. Får man bli det när lillkillen just fyllt 10 månader.....?
NÄSTA gång bara måste jag till Merkado. MÅSTE! Så kul att det gick bra!

Majtjho sa...

Måste erkänna att det tog lite tid att få det bra de första varven. Men med upprepningar och lite paus så gick det. Är väldigt nöjd själv.

Men visst blir man gosesugen igen på en liten till. Min minsting är snart 9 mån. Tiden går så snabbt.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Åh så kul! Har undrat lite hur man virkar sådär fina ränder. Måste nog testa, tack för beskrivningen! Jättesöt filt!

Anonym sa...

Den är ju jättefin! Min är inte ens halvklar...