Sidor

torsdag, december 23

Julgodis!

De personer som känner mig vet att jag älskar att baka och framförallt små söta godingar. Jag och barnen har gjort lite julgodis inför morgondagen. Några enklare varianter och några lite kletigare och långkokare.
Vi har gjort vaniljfudge med choklad. Dotterns favorit helt klart. Den lättaste varianten av choklad krisp är att man bara smälter choklad och blandar ner cornflakes, pinjenötter och pekannötter. Bred ut, låt svalna och skär upp. Mycket gott!


Sen har i gjort min favorit, den Italienska nougaten. Den är en lite hårdare och krispigare. Den är också väldigt enkel att göra.
Blanda 250-300g valfria nötter (jag har mandel, pinje och pekan i mina) knappt 1dl mjöl och lite kanel i en bunket. Smält 1½dl socker med 1dl sirap, sockret ska lösa sig. Låt sedan koka upp i ca 1min. Blanda ner 100g mörk choklad, gärna med smak. Blanda ner nötterna och häll ner smeten i en form med bakplåtspapper. Grädda sedan i ugnen ca 30 min på 160 grader. Låt svalna innan ni skär upp nougaten.


Man får inte glömma bort den goda kolan. Denna har vi hottat till med saffran som vi rörde ner när smeten var färdigkokt.


Sist men inte minst så fick det bli tryffel. Just denna tryffel fick bli med lite vuxen smak. Spetsad med Baileys.


God Jul på er!


2 kommentarer:

Bustråden sa...

å vadmycket gott du gjort!

K sa...

Ser så gott ut:)