Sidor

torsdag, januari 28

Super lätt kjol att sy.

För ett tag sedan sydde jag en kjol till mig själv. Den övre i rosa. Gillade modellen och var då tvungen att göra en till fast det blev två.


Kjolen är så enkel att sy. Tygets bredd, fast 150cm är lite väl att ta i. 120-140 i bredd beroende på hur mycke vidd man vill ha. Sedan är det bara att bestämma sin längd + nerviket upptill. Jag har 7cm. Börja med att overlocka/sicksacka alla kanter. Sy ihop sidsömmen. Vik ner ovankanten 7cm. Sy en raksöm runt, sy en till 3-4cm övanför (beror på hur tjock resår man har) spara en bit och trä igenom resåren. Sy igen hålet och fålla kjolen. Hepp, nu har du en kjol. På den rosa kjolen sydde jag fast ett brickvävt band som jag hade som resårkanal. Livade upp en enfärgad kjol.
Jag lovade i förra inlägget att jag inte skulle göra något annat än filten, har inte kunnat hålla mig. Men nu är det bara att fästa alla trådarna. Kanske kommer det en bild ikväll på hur den blev.

2 kommentarer:

josephine sa...

Snyggt! Kanske jag provar en dag när andan faller på. Brickvävt! Har du gjort själv? Undrar om jag kan hitta mina brickor en dag - det hade varit kul att väva band igen.
/josephine

Majtjho sa...

Tyvärr har jag inte gjort bandet. Var ett byte som vi gjorde under utbildningen. Du kan alltid göra nya brickor av en kortlek. Visst är det kul att väva band. Det är ett sånt enkelt sätt att skapa något fint.